Thuis werken wordt steeds gewoner. Het is onderdeel van “Het Nieuwe Werken” dat mensen niet meer standaard van negen tot vijf op hetzelfde kantoor zitten. Zeker niet als het voor de werkzaamheden niet uitmaakt waar je bent ingelogd. Steeds meer bedrijven werken in de cloud, waardoor een persoonlijk account waarmee je kunt inloggen voldoende is om overal aan de slag te kunnen. Daarnaast zijn er meer zelfstandig ondernemers dan ooit, en de het gros daarvan begint als zzp-er, aan de eigen keukentafel.
Het voordeel is dat er op deze manier weinig kostbare tijd verloren gaat aan het heen en weer reizen naar het werk. Iemand die vanuit huis werkt, begint relaxter aan zijn werkdag (minder gehaast in de ochtend, geen irritatie in de file of een overvolle trein). Daarnaast draagt het bij aan het terugdringen van de files.
Een nadeel is dat het lastiger is om in een goed werkritme te komen, wanneer je gewoon aan de keukentafel gaat zitten.
Als er dus veel vanuit huis gewerkt moet worden, is het verstandig om één ruimte als vaste werkplek te kiezen.
Thuiskantoor op zolder, hoe pak je dat aan?
De zolder is vaak typisch zo’n plek die vol staat met spullen die je bijna nooit gebruikt. Als een gevolg daarvan kom je er bijna nooit. Begin december misschien, om de kunstkerstboom te halen. Begin januari, om ze weer terug te zetten. En dan misschien nog een keer in de zomer om je kampeerspullen te pakken.
Daarom is de zolder een ideale plek om je thuiskantoor in te richten. Het is geen ruimte die je associeert met “thuis zijn”, omdat je er normaal toch al nooit kwam. Daardoor is het gemakkelijker om in de werkmodus te komen. Daarnaast trek je aan het einde van je werkdag ook gemakkelijker de deur achter je dicht als je minstens één trap af moet voor je “thuis” bent.
Een paar tips voor het realiseren van een thuiskantoor op zolder.
APK voor je dak
Wanneer je veel tijd op zolder door gaat brengen, is het natuurlijk wel prettig als het daar een beetje behaaglijk is. Zeker als er de nodige apparatuur komt te staan, is het laatste wat je kunt gebruiken een lekkage.
Laat daarom je dak inspecteren voordat je aan de slag gaat. Bij veel partijen kan dat gratis: het kost je dan alleen geld als er iets aan de hand blijkt te zijn.
Zorg voor een goed onderkomen voor de spullen
Van het geld dat je uitspaart doordat je geen kantoorruimte hoeft te huren, kun je prima een deel gebruiken om opslag te huren voor je spullen.
Handig: ga dan wel voor een aanbieder waarbij je niet alsnog zelf heen en weer moet rijden naar een opslaglocatie. Tegenwoordig kan het zelfs allemaal via de app, net alsof je je fysieke spullen in de cloud zet! Denk er wel aan om je spullen goed in te pakken.
Durf te investeren in de inrichting
Een grote valkuil is om te zuinig te doen met de inrichting van je thuiskantoor. Je hebt immers binnen handbereik prima meubels. Als je wat meer licht wilt haal je toch gewoon een lamp van beneden? Planten staan er meer dan genoeg in de woonkamer.
Zo werkt het dus niet. In de praktijk blijft die lamp dan altijd beneden staan, en ga je alsnog eerder aan de keukentafel zitten werken omdat het daar gezelliger is en de stoelen beter zitten.